Het maakt niet uit of je vanuit huis of op kantoor werkzaam bent. Een opgeruimde werkplek is altijd een must en biedt je vele voordelen. In een rommeltje kun jij je minder goed concentreren, kun jij je gestrest of opgejaagd voelen en raak je het overzicht helemaal kwijt. Wanneer je voor een opgeruimde werkplek kiest, creëer je meer rust en kun je gedurende de dag productiever zijn. Wil je weten op welke manier jij je bureau altijd en in een handomdraai opgeruimd kunt houden? Lees dan vooral de tips uit deze blog eens door. Een opgeruimde werkplek is de perfecte basis voor een succesvolle werknemer! 

1. Dit kan een lockerkast voor je betekenen! 

Heb je veel documenten, facturen of bonnetjes die je allemaal een verantwoorde plaats wil geven? Kies dan voor een handige lockerkast of archiefkast waar je alles in op kunt bergen. Het werkt erg goed om je documenten te categoriseren, zodat je een makkelijk zoeksysteem voor jezelf creëert. Je weet zelf het beste welke documenten je veilig wil bewaren, dit kunnen klantdossiers, facturen of bijvoorbeeld bonnetjes zijn.  

2. Houd je bureau netjes opgeruimd 

Dit kun je het beste doen door spullen en gadgets die je niet gebruikt, direct op te bergen. Houd alleen spullen op je bureau die je dagelijks gebruikt. Denk hierbij aan een pennenbakje, rekenmachine of een notebook. Door rust op je werkplek te creëren, kun jij je beter concentreren en werk je uiteindelijk een stuk productiever. Verder is het veel overzichtelijker voor je om spullen op je bureau terug te vinden, als je het netjes opruimt. 

3. Zorg ervoor dat alle snoeren uit het zicht verdwijnen 

Iets wat je werkplek er rommelig uit kan laten zien, zijn de snoeren van je computer, laptop, muis of tablet. Zorg er daarom voor dat je de snoeren netjes wegwerkt in het interieur. Probeer de oplaadkabels alleen op je bureau te leggen als je ze ook echt gebruikt. Hierna kun je ze direct weer opbergen om meer rust en overzicht rondom je bureau te creëren. Je kunt hier bijvoorbeeld een kabelgoot, kabelslang of zelfklevende kabelhouders voor inzetten. Kijk op Pinterest voor inspiratie voor het inrichten van een strakke thuiswerkplek.

4. Kies voor producten met multifunctionele doeleinden 

Wanneer je gedurende je werkdag verschillende gadgets of tools nodig hebt, om je werk mee te verrichten, is het een goed idee om voor multifunctionele producten te kiezen. Kies een bureau organizer waar je direct alle losse spullen zoals pennen, paperclips en andere benodigdheden in kwijt kunt. Verder werkt een opbergmand met deksel ook goed om troep snel in op te bergen. 

5. Zorg ervoor dat je een clean desk policy hanteert

Dit heeft alles te maken met het opruimen en schoonmaken van je werkplek aan het einde van je werkdag. Wanneer jij je bureau netjes opruimt, kun je de dag erna met een frisse start weer beginnen aan je nieuwe werkdag. Dit helpt je om gemotiveerder aan je dag te beginnen en je houdt je bureau overzichtelijk, zodat je belangrijke spullen snel terug kunt vinden. Begin je dag in alle rust, om er een nieuw succes van te maken.