Ben jij iemand die enkel kan slapen als het pikdonker is? Of brand er eigenlijk altijd wel een lichtje? Er zijn zelfs mensen die zonder verduisterende gordijnen slapen en dus vooral in de zomer al zeer vroeg in een geheel verlichte ruimte liggen. Maar wat is nu eigenlijk de beste keuze? Hoe verbeter je je slaapcyclus? Met een zeer lichte slaapkamer of eentje waarin geen licht te vinden is? Dit is een eeuwige discussie waarop we vandaag eindelijk het verlossende antwoord hopen te geven.

Er zijn inmiddels verschillende onderzoeken gedaan. En daaruit is unaniem gebleken dat slapen in een donkere slaapkamer de beste keuze is. Zorg er daarom voordat je in bed stapt voor dat het goed donker is. In dit artikel vertellen we waarom!

Grotere kans op depressies

Uit onderzoek met ruim 800 respondenten is gebleken dat men meer depressieve klachten ervaart als ze in een lichte slaapkamer slapen. Vooral op de lange termijn werden de klachten zeer intens. Hoe meer licht, hoe groter de depressiviteit. En hoeveel deze mensen het liefst hele dagen met het dekbed over het hoofd wilden blijven liggen, kwam dit de nachtrust natuurlijk niet ten goede. Maar wat is het verband tussen depressiviteit en een lichte slaapkamer?

Verband tussen slecht slapen en een (te) lichte slaapkamer

Onderzoekers stonden perplex toen ze dit terugkerende fenomeen ontdekte. Want waarom was er een verband tussen depressiviteit en een te lichte slaapkamer te vinden. Wetenschappers vermoeden dat het te maken heeft met onze slaapcyclus. Wat veel mensen niet weten is dat we onbewust regelmatig wakker worden. Aan het einde van iedere slaapcyclus worden we even wakker, waarna we weer heel snel in slaap vallen. Dit merk je zelf vrijwel niet. Door de jaren heen heb je geleerd om deze slaapcycli met elkaar te verbinden, waardoor je langere periodes kunt slapen. Iets wat bijvoorbeeld baby’s nog niet kunnen. Dit is dan ook de reden dat zij sneller wakker worden.

Bij een goede slaapcyclus wordt men incidenteel wakker. Dit heeft echter geen effect op de verdere nachtrust. Als men in een te lichte slaapkamer slaapt, heeft het lichaam echter moeite om een efficiënte slaapcyclus door te maken. Hierdoor slaap je onrustiger en word je (ongemerkt) veel vaker wakker dan normaal. En als je niet goed slaapt, heeft dit een groots effect op de mentale gezondheid.

Een te lichte slaapkamer is dan ook het ideale recept voor slapeloosheid. Iets wat op zichzelf er voor zorgt dat men zich minder goed kan ontspannen, meer stress heeft en uiteindelijk depressieve gevoelens ontwikkelt. Genoeg redenen dus om de kamer te verduisteren!

Ook het slaapklimaat is van belang

Naast een pikdonkere kamer zijn er natuurlijk ook nog andere zaken die een belangrijke rol spelen bij een goede nachtrust. Zo is ook het slaapklimaat van groot belang. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een koele slaapkamer van circa 18 graden Celsius het meest geschikt is om in te slapen. Natuurlijk kunnen we het ons ook voorstellen dat je er niet aan moet denken om in 18 graden te slapen. Toch blijkt dit wel de beste manier te zijn om je lichaam rust te gunnen. Geen zin om rillend in bed te liggen? Investeer dan in een praktisch dekbed 4 seizoenen van Weidswonenenslapen. Zo bespaar je jezelf een hoop kou en hoeft de thermostaat ook niet verder omhoog!