Om in contact te blijven met klanten, leveranciers en collega’s is de traditionele manier van telefoneren niet langer de enige optie. Voice over Internet Protocol (VoIP) wordt steeds populairder bij bedrijven als een betrouwbare en kostenefficiënte manier om te bellen. VoIP biedt een aantal handige functionaliteiten die we in dit blog met je zullen behandelen.
Wat is VoIP?
Met Voice over Internet Protocol voer je jouw gesprekken niet meer over de traditionele lijn. Voorheen kwam een telefoongesprek via de vaste lijn binnen op uw vaste locatie. VoiP is de nieuwe ontwikkeling, eentje die met de tijd mee gaat, waardoor jij op het vaste nummer gebeld kan worden zonder dat jij of jouw medewerker op deze specifieke locatie aanwezig is. Tijdens deze manier van bellen over het internet wordt jouw gesprek als het ware in kleine datapakketjes verpakt en verstuurd. Dit maakt het dataverbruik ontzettend laag, wat op zijn beurt resulteert in lage kosten. VoiP is dus niet alleen een moderne, maar ook een goedkope manier om te bellen.
Altijd bereikbaar
Aangezien de telefoongesprekken met voip zakelijk over het internet gaan, ben je nagenoeg niet afhankelijk van tussenpartijen die last kunnen ondervinden van storingen. De servers zijn 24/7 operationeel. Mocht er wel een storing optreden bij een van de servers, dan worden de gesprekken moeiteloos overgezet naar een nieuwe server. Dit proces loopt geheel automatisch en zal gebeuren zonder dat de twee partijen het zullen merken.
Belgroepen
Het voordeel van een oplossing over het internet voor telefoongesprekken is dat haar moderniteit ook voor flexibiliteit zorgt. Een van deze functionaliteiten is de mogelijkheid tot het aanmaken van verschillende belgroepen. Deze belgroepen kunnen ingedeeld worden naar de voorkeur van het bedrijf zelf. Zo voeg je bijvoorbeeld gemakkelijk alle assistentes toe aan dezelfde belgroep. Maar ook een eigen lijn voor finance, inkoop en verkoop zodat gesprekken snel en soepel verlopen. Wanneer de telefoon door 1 iemand binnen deze groep wordt opgenomen zal de telefoon niet meer overgaan bij anderen.
Belschema
Met Voip bellen zakelijk bepaal je zelf wanneer mensen jouw bedrijf kunnen bereiken. Stel zo zelf jouw openingstijden in, en bepaal je zelf het traject die een beller aflegt om middels een keuzemenu zo goed mogelijk geholpen te worden. Bovendien is er de mogelijkheid om flexibel om te gaan met bellers die buiten de werktijden om bellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de voicemail inspreken of de juiste informatie vergaren door een standaard ingesproken boodschap.
Wachtrijen
Zakelijke telefonie met Voip biedt flexibele mogelijkheden tot het inzetten van wachtrijen. Laat mensen in de wachtrij weten hoeveel wachtenden er voor hen zijn en stel een limiet aan wachtenden in. Wachtrijbeperking wordt echter vaak niet gezien als ontzettend klantvriendelijk. Het is dan ook mogelijk om een beller over te laten schakelen naar een andere belgroep.
VoIP bellen heeft de toekomst
Door deze nieuwe technologie kan je alle vormen van communicatie via één middel samenbrengen. Bovendien ben je met VoiP overal bereikbaar. Of dat nou op kantoor, thuis of onderweg is. Maar boven dat is VoiP bellen toekomstbestendig. Digitalisering zal alleen maar toenemen en daarmee is de transitie naar het internet voor elk bedrijf een goede optie.